مراجعات

اهم مميزات هاتف سامسونج جالكسى اس 8 واس 8 بلس

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بعد الاعلان رسميا عن هاتف سامسونج جالكسى اس 8 واس 8 بلس سوف نستعرض لكم ملخص مواصفات كل من الهاتفين واهم المميزات الجديدة التى اضافتها شركة سامسونج.

مميزات جالكسى اس 8 واس 8 بلس

اولا الشاشة
الشاشة اللى تبهرك بمجرد النظر اليها والتى حصلت على العديد من التطورات واهمها انها استحوذت على معظم حجم الجهاز بالنسبة للأس 8 فهى مستحوذة على 83.6% من حجم الجهاز اما الاس 8 بلس فتسنحوذ على حجم الجهاز بنسبة 84.0% تقريبا من الحجم الكلى بالاضافة الى ان الشاشة تعمل بتقنية الـ HDR.

اقراء ايضا : سعر ومواصفات اس 8

ثانيا المعالج
المعالج هو افضل معالج حاليا فى السوق وياتى بنسختين النسخة الاولى سناب دراجون 835 وهى من حظ الولايات المتحدة الامريكية والمعالج الثانى اكسينوس المصنوع بتقنية الـ 10 نانو ميتر ودة اللى هينزل فى الشرق الاوسط واللى المفروض انه يكون بيعادل السناب دراون 835.
والمفروض ان المعالجات دى هتوفرلك فى طاقة البطارية وكمان هتديك اعلى اداء ممكن من غير ماتلاقى الموبيل بيسخن معاك زى الاول ودة عشان تقنية ال 10 نانو ميتر اللى مصنوع منها المعالجات.

ثالثا الكاميرا
الكاميرا الخلفية لم تختلف كثيرا عن الجالكسى اس 8 لكن الكاميرا الامامية باتت افضل كما ان  الكاميراتين بفتحة عدسة 1.7 ودى حاجة خرافية بصراحة مش هتخلي الاضاءة الضعيفة تأثر على جودة الصور زى ماتعودنا يعنى هتصور صور واضحة سواء كان بليل او بالنهار وكمان الكاميرا الامامية دلوقتى بقى فيها خاصية العزل او الاوتوفوكس

رابعا
ان الموبيل دلوقتى ممكن تستخدمة كاكمبيوتر بمعنى انك ممكن تشترى سامسونج ديسك قطعة جديدة من سامسونج تخليك تشغل الموبيل على اى شاشة عن طريق الموس والكيبورد وتتحكم فى الموبيل والتطبيقات عن طريق الماوس والكيبورد

وخامسا
ان الموبيل مقاوم للماء والغبار وفية نظام حماية جديد وهو الايرا سكانر والشحن الاسلكى السريعوميزات تانية كتير والاهم من كل دة انها لم تفعل مثل منافستها ابل والموبيل يأتى بالهيدفون جاك 3.5 ملى متر.

ويمكنكم مشاهدة الفيديو التالى للتعرف اكثر على اهم مميزات هاتف جالكسى اس 8 واس 8 بلس ولكن بشكل اعمق

فيديو اهم مميزات جالكسى اس 8 واس 8 بلس

خالد طه

كاتب تقني، متحمس للتكنولوجيا، ومتابع جيد لكل جديد في عالم الهواتف الذكية. أعمل في مجال الصحافة الإلكترونية منذ عام 2013 وحتى الآن، عملت في العديد من المواقع التقنية واعمل حاليًا في موقع (ريفيو بلس).
Subscribe
نبّهني عن
0 تعليقات
Inline Feedbacks
View all comments
زر الذهاب إلى الأعلى